Vandaag geef ik het woord aan Leen Cuypers, gastblogger van dienst. Leen is een avontuurlijke madam die samen met haar man Tim en hun twee schattige dochters (Marilyn & Aude) wil blijven reizen. In deze blog deelt ze de avonturen van hun fantastische reis naar Panama met kinderen.

In april bracht ze samen met het haar gezin 12 dagen door in het fantastische Panama. Marilyn was 2.5 jaar en Aude een baby van 6 maanden. Panama werd voor hen een erg bijzondere reis! De eerste reis als gezin van vier en tot op de dag van vandaag wordt er elke week wel een leuk verhaal boven gehaald van hun avonturen ginder… Leen deelt vandaag haar tips met jullie!

Parelwitte stranden, onbewoonde eilanden en mistige hooglanden…

Panama stond al een tijdje hoog op onze to-explore list, maar het Zika virus zorgde voor wat vertraging om er daadwerkelijk voet aan grond te zetten. Panama is voor velen vooral het Panama Kanaal en ook de Panama papers, maar heeft het land zoveel meer te bieden! Jungle, onstuimige Pacifische & parelwitte Caribische stranden, onbewoonde eilanden & mistige hooglanden…  Een enorme biodiversiteit en enorm sympathieke mensen!

Minder avontuur, meer rust

Het aanvankelijke plan was wat avontuurlijker, maar de drang naar rust door de onderbroken nachten, een eigen zaak en 2 actieve kleine meiden overwon op een vermoeiende rondreis. Het zou ook een vriendenreünie worden, waarbij we vooral wilden genieten van de tijd met elkaar en met Chris & Maria, die vanuit Colombia overgevlogen kwamen.

De grootste moeite had ik persoonlijk met het schrappen van ons tripje naar de exotische San Blas-eilanden… Helaas iets té avontuurlijk, te afgelegen en te weinig basisvoorzieningen om met een baby van 6 maanden te bezoeken.

Panama met kinderen

Het hotel: een retreat met een heerlijke yoga studio en fantastische kok

We sliepen in Istmo yoga & adventure retreat, opgebouwd en gerund door Sean (broer van onze vriend Chris) en zijn vrouw Ayesha. Een zaligheid om te verblijven! Een kleinschalig maar kwalitatief hoogstaand familiaal hotel, midden in de jungle en vlak aan het strand.

Sean is ook nog eens een fantastische kok die gezonde gerechten vol smaak op tafel tovert. Zo konden we elke avond heerlijk tafelen zonder ons schuldig te voelen (oké de cocktails en biertjes niet in beschouwing genomen).

Al was ik bij aankomst een totale yoga-leek, als jonge mama vond ik de ochtendlijke yoga sessies fantastisch. Er is echt niets heerlijker dan de dag te starten in de studio met een momentje voor mezelf en met als soundtrack het ruisen van de bladeren of de kwetterende vogels.

Enkel wij en een visser die zijn netten ophangt…

Dag 1-9: San Carlos , Playa Grande

We bezochten een prachtige Lagune, omsloten door hoge bergkliffen, het hoger gelegen en daarom veel koelere sympathieke dorpje El Valle, we gingen op zoek naar de El Chorro waterval via een hangbruggen parcours. En we hielden elke avond een sunset session aan het prachtige strand.

Geen bounty strand maar wel een magnifiek strand aan de pacific met zwart glinsterend (vulkanisch) zand en zo goed als geen andere bezoekers. Op de occasionele visser die zijn netten ophing na. Ondanks de sterke stroming en bij tijden woeste golven, bleef Marilyn die gigantische Pacific steevast ‘haar zwembad’ noemen… Onder het motto ‘dream big little one’ toverde dit een grote glimlach op mijn gezicht!

Panama met kinderen

Op het strand vonden we het enorm fascinerend pelikanen te bespieden: laag boven het wateroppervlak vliegend en van tijd tot tijd hun kans wagend met een duikvlucht in het water, anderen hoog in de lucht, zo ver het oog reikte. Een andere hoofdactiviteit van de dag was in de hangmat hangen, lezen, sapjes of cocktails drinken en luisteren naar Marilyn’s geweldige verhalen.

Het hoogtepunt van ons verblijf hier was ons bezoek aan Quebra Embera: een indigenous dorp waar de traditie van hun voorouders in ere houden.

Dag 10-12: Panama City

Wie Panama met kinderen zegt, zegt Panama Kanaal en dus kon een bezoekje aan dit staaltje bouwkundig vernuft niet ontbreken. Wij waren enorm onder de indruk! Panama City doet met zijn shiny wolkenkrabbers nogal Amerikaans aan, maar tussen al dat geweld van glas en beton zijn er heel leuke plekjes te vinden.

Casco Viejo is zonder twijfel de nieuwste place-to-be met zijn gerenoveerde koloniale huizen die hippe bars en restaurants herbergen. In de 17e eeuw werd op dit volledig omwalde schiereiland de nieuwe stad gesticht nadat de oorspronkelijke stad volledig verwoest werd door een piratenaanval. In de afgelopen 2 decennia werd het totaal verloederde stadsdeel gered van de ondergang door een aantal eigenzinnige ondernemers die er kleinere en grote (vastgoed)projecten verwezenlijkten.

Panama met kinderen

s Avonds trekken de kosmopolitische bars de lokale hipsters aan en is het heerlijk mensen kijken op het centrale pleintje. Overdag is het zalig kuieren van pleintje naar pleintje, in volle bewondering voor de architecturale pracht van de koloniale herenhuizen en de vele kerken.

Tijdens ons laatste tochtje doorheen de koloniale buurt kwam er een zware, vochtige hitte opzetten, de voorbode van het regenseizoen. Tijd om naar huis te keren dus, al hadden we het niet erg gevonden om ook het mango-seizoen en eigenlijk vooral ‘groene’ seizoen (de regen brengt alles weer tot leven) mee te maken.

We keerden huiswaarts met een warm hart vol fijne herinneringen, ontdekkingen en vriendschapsmomenten!

Wij zeggen: doen tegen Panama met kinderen!